Вступ України до Європейського Союзу знаменує собою не лише нові можливості, але й відповідальність за відповідність європейським стандартам у всіх сферах
Опубліковано 12 серпня 2024 року о 08:30
фото
Вступ України до Європейського Союзу знаменує собою не лише нові можливості, але й відповідальність за відповідність європейським стандартам у всіх сферах, включаючи захист довкілля. Про те, як Україна наближається до стандартів ЄС у цій галузі, йдеться в матеріалі Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
Так, одним із важливих кроків на шляху наближення до європейських стандартів є реформа системи державного екологічного контролю, яка в Україні наразі потребує оновлення та вдосконалення. У Звіті щодо прогресу України в межах Пакету розширення 2023, Європейська Комісія надала нашій державі низку рекомендації на поточний рік. Серед них – необхідність ухвалення закону про екологічний контроль.
Ключовий для цієї реформи законопроєкт №3091 був ухвалений Верховною Радою у першому читанні 3 роки тому. Водночас важливо, щоб такий закон відповідав директивам та рекомендаціям Європейського Союзу.
Наприклад, Директива № 2004/35/ЄС ставить в пріоритет завдання з попередження та усунення наслідків завданої довкіллю шкоди. Рекомендації № 2001/331/ЄС визначають критерії для застосування в якості загальноприйнятої основи для виконання задач екологічної інспекції у межах держав-членів ЄС.
Тому, робочою групою до другого читання доопрацьовано законопроєкт з урахуванням вимог права Європейського Союзу.
Міндовкілля наводить 5 прикладів того, як реформа екоконтролю узгоджується з положеннями норм права ЄС:
1. Єдиний орган державного екологічного контролю
Законопроєкт №3091 передбачає оптимізацію та об’єднання всіх контролюючих функцій різних державних інституцій в єдиний орган державного екологічного контролю.
Таке усунення дублювання функцій та бюрократичних бар’єрів відповідає вимогам Директиви 2004/35/ЄС. Ця норма права ЄС вимагає наявності у держав-членів на національному рівні компетентного державного органу для екологічного контролю.
Наразі, в України контроль за різними компонентами довкілля реалізують 7 центральних органів виконавчої влади, що створює надмірний тиск на бізнес, та суттєво ускладнює здійснення реального оцінювання впливу на довкілля.
2. Розширення прав громадськості
Директива 2004/35/ЄС підкреслює важливість гарантування прав недержавних організацій та громадськості в процесі здійснення екологічного контролю.
Законопроєкт №3091 робить доступнішим право громадян повідомляти про екологічні порушення, адже запроваджується електронна форма прийому звернень, за допомогою якої здійснюється прийом 24/7 та надається право брати участь в ініційованих екологічних перевірках.
Проєкт закону підготовлений до другого читання відкриває нові можливості для недержавних організацій які зможуть долучатися до відбору кандидатів на посади керівників оновленого органу державного екологічного контролю на національному рівні та в регіонах. Така залученість недержавних організацій забезпечить ефективний і справедливий процес відбору та сприятиме якості підбору кадрів.
Крім того, проєкт закону додатково встановлює за громадськістю такі права як:
-
вільний доступ до інформації про здійснення перевірок;
-
подання пропозицій до планів здійснення перевірок;
-
оскарження до суду рішень, дій чи бездіяльності органів державного екологічного контролю.