Психологічна служба Оболонського району - крок за кроком
Напередодні дня психолога психологічна служба Оболонського району Києва аналізує результати проведеної роботи практичних психологів і соціальних педагогів, що працюють в загальноосвітніх, дошкільних і позашкільних навчальних закладах системи освіти за поточний навчальний рік.
Слід зазначити, що кількість фахівців району зросла за останні роки. Так, практичних психологів в школі ще в 2013 році було 30, на сьогодні - 59; кількість соціальних педагогів виросла за цей термін з 29 до 34, а дошкільних практичних психологів - з 33 до 42. Та головним критерієм розвитку такої системи є не кількісний, а якісний зріст професійної компетенції. Разом з великою частиною молодих спеціалістів, які розпочали діяльність на посаді протягом минулого навчального року, в психологічній службі працюють і діляться досвідом 6 психологів- методистів, 19 фахівців вищої категорії та 2 кандидати психологічних наук.
Майстерність працівників служби постійно підвищується не тільки на планових державних курсах підвищення кваліфікації у певний термін, а й протягом усього навчального року. Поглиблення фахових знань забезпечується чітким планом роботи методичного центру, що містить методичні об'єднання за специфікою роботи в освітній сфері школа, садок, об'єднання для соціальних педагогів, «Школи молодого спеціаліста». Також семінари та тренінги провідних психологів, зокрема: «Курс спеціальної педагогіки» сумісно з Інститутом корекційної педагогіки і психології МПУ ім. Драгоманова; курс «Використання арт-терапії в роботі практичного психолога» з Асоціацією арт-терапевтів Івано-Франківської області; сумісно з центром соціальної служби для сім'ї, дітей та молоді довготривалий тренінг «Модель профілактичної роботи з підлітками та молоддю, які вживають психоактивні речовини, за технологією мультідисциплінарної команди»; з Центром реабілітації слуху дорослих та дітей - семінар «Особливості спілкування в освітньо-виховного процесі з дітьми, що мають вади слуху»; а з Київським міським центром по роботі з жінками - семінар «Агресивна поведінка: причини, прояви, подолання».
Психологи дошкільних закладів з жовтня 2016 по квітень 2017 року опанували метод «Моніторинг якості дошкільної освіти. Кваліметричний підхід». Під керівництвом автора програми, кандидата психологічних наук, І.І. Карабаєвої слухачі курсу отримали можливість вивчити зміст методики, визначити рівень сформованості компетенцій по всім базовим компонентам дошкільної освіти у старших дошкільників в своїх закладах. Обробка результатів даних по всьому району надала чітку, кваліметрично представлену картину стану навчально-виховного процесу. Практичні психологи отримали спосіб обґрунтовано оцінювати і надавати педколективу, батькам, адміністрації закладу висновки та поради щодо окремого вихованця, показники по групі, показники повної діагностики або окремимі частини моніторингу. Отже робота психолога була явною, об'єктивною, прозорою. Дуже важливим здобутком практичної частини курсу стала співпраця психологів з методистами та вихователями дитячих садків, адже психолог поступово позбувається образу страшного інспектора або «вихователя за викликом», його ділові висновки та поради сприймаються, як авторитетні, незалежно від віку, особистісних якостей чи досвіду.
Результати моніторингу виявили пріоритетні напрямки, а отже чітке планування роботи закладів на наступний навчальний рік по підвищенню компетенції, в ігровій діяльності, яка є провідною для дошкільників, в роботі з творчою уявою та умінням порівнювати об'єкти за різними ознаками, що є головним новоутворенням віку.
В загально-освітніх навчальних закладах району в проведенні діагностичної роботи попри щорічне дослідження рівня адаптації учнів перших та п'ятих класів, фахівці фронтально дослідили питання наявності невротичного стану та схильності до суїцидальної поведінки підлітків, виявили групові та індивідуальні тенденції до асоціальної поведінки.
Спираючись на результати, працівники психологічної служби проводили корекційну і просвітницьку роботу в двох площинах: методичним центром організовувались тренінги та семінари на актуальну тематику для практичних психологів та соціальних педагогів, які, в свою чергу, реалізовували, поглиблювали та адаптували інновації через роботу за корекційними й просвітницькими програмами. Зокрема, для фахівців були проведені тренінги та семінари-практикуми за темами: «Злість. Агресія. Насильство. Профілактика та реагування», «Просвітницька та консультативна робота в закладах освіти», «Робота з психосоматичними розладами», «Гендерне виховання, як засада превентивної роботи з насиллям» та ін.
Основний зміст просвітницько-корекційної роботи серед учнів - отримання знань в галузі психології спілкування і взаємостосунків, вікової психології, підвищення рівня поінформованості про шкідливість вживання психотропних речовин, формування свідомого та відповідального ставлення до власного здоров'я, вмінь самостійно приймати правильні рішення. Опираючись на аналіз результатів діагностичних досліджень, проводяться заняття психологічної корекції окремих груп з елементами психологічного тренінгу для учнів 5-х, 6-х, 7-х, та 8-х, класів - це: «Розвиток навичок спілкування», «Спілкування як основний засіб самоствердження особистості» та «Професія, кар'єра, успіх», а також індивідуальні і групові консультації. Для 5-8 класів в рамках «Години психолога» було розроблено ряд занять за темами: «Профілактика шкідливих звичок», «Емоції і почуття», «Конфлікти», «Лідерські якості особистості», « Урок доброти», «Цікаво про корисне» та «Корисні звички». Створені та впроваджені нові програми «Сімейна розмова», «Профілактика суїцидальної поведінки підлітків», «Техніки роботи з дітьми, які пережили травмуючи ситуацію», «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами».
Результатом цієї роботи є вироблення власної системи поглядів на життя, трансформація системи ціннісних орієнтацій; засвоєння культури людських взаємин і соціально-професійних функцій; формування власної моделі моральної поведінки; опанування форм ефективного спілкування; збереження особистісного психологічного здоров'я та гідного ставлення до людей та природного середовища.
Окремо хочеться сказати про співпрацю з лікарем-генікологом Гузенко П.О. Вже два роки поспіль, на волонтерських засадах, проводить лекційну програму з профілактики абортів серед неповнолітніх та ознайомленню з різними засобами збереження здоров'я статевої системи організму підлітків.
Особливо приємно зазначити, що представники психологічної служби Оболоні мають чим поділитися з колегами на міському та всеукраїнському рівні. На початку навчального року була проведена низка заходів для фахівців психологічної служби міста Києва. Директор методичного центру О.В. Хмелєва-Токарєва виступила на міській конференції з доповіддю про досвід роботи соціально-психологічного супроводу інклюзивного навчання. Проведені три майстер-класи: «Ненасильницьке спілкування» О.В. Хмелєва-Токарєва; Сологуб Н.М. презентувала семінар-практикум «Вплив психотипу мами на формування особистості дитини»; практичні психологи Хмелько В.В. і Хмелько Н.М., познайомили психологічну спільноту із популярними авторськими тренінгами «Батьки і діти» та «Чоловік і жінка», які проводять на курсах підвищення професійної кваліфікації інституту післядипломної освіти.
30 березня 2017 року в Інституті післядипломної педагогічної освіти Київського університету ім. Б. Грінченка відбулась підсумкова конференція щодо впровадження інформаційно-освітньої протиалкогольної програми «Сімейна розмова». Під час конференції практичні психологи Тєрєхова С. та Кожухар І. презентувати досвід впровадження програми «Формування цінностей здорової та успішної особистості», власні наробки та інноваційний досвід у роботі з учнями і батьками та взяли участь у конкурсному відборі учасників фестивалю кращих практик, що відбудеться 12-14 червня 2017 року на базі відпочинку в м.Очаків.
Також хочеться пригадати й поширення досвіду через періодичні видання. Практичний психолог ДНЗ Литвин І.В. є автором тематичних статей у журналі «Практичний психолог. Дитячий садок».
Щорічно практичні психологи методичного центру приймають на проходження практики студентів Київських вишів, майбутніх колег. Так в безпосередньо методичному центрі практикувались студенти Національної академії управління, а в рамках курсу по моніторингу, з системою та змістом роботи психологічної служби були ознайомлені майбутні психологи, що навчаються в КПУ ім. М. Драгоманова.
Психолог, як ніхто інший може надихати оточуючих на творчий, розвиваючий спосіб життя, тому сам невпинно навчається та експериментує. Тож творчих, професійних та особистих успіхів нашій спільноті психологів та соціальних педагогів.
За інформацією управління освіти