Інформація про новели законодавства, якими неохоплені проблемні питання у сфері реєстрації місця проживання та зарахування громадян на квартирний облік
Новели законодавства у сфері реєстрації місця проживання та їх проблематика
Децентралізація повноважень органів державної влади не обійшла стороною також сферу реєстрації місця проживання фізичних осіб.
Законом України від 10 грудня 2015 року № 888-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» з 04 квітня 2016 року повноваженнями у сфері реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб наділено виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, сільського голову (у разі якщо відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено), що здійснює реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання особи на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради.
У свою чергу, розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01.02.2016 № 48 «Про організаційно-правові заходи, пов’язані з наданням адміністративних послуг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб у межах міста Києва, а також наданням відомостей з Державного земельного кадастру», з метою забезпечення надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб у межах міста Києва, а також надання відомостей з Державного земельного кадастру, з 04 квітня 2016 року районним в місті Києві державним адміністраціям передані функції щодо здійснення повноважень щодо реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб; здійснення передачі інформації та/або внесення у встановленому законом порядку відомостей про реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування до Єдиного державного демографічного реєстру.
У ході виконання районними в місті Києві державними адміністраціями зазначених вище повноважень, відбулися деякі зміни у цій сфері, які не містять усталеної єдності, системності та викликають суперечливе тлумачення та застосування їх норм на практиці, а отже не в змозі адекватно вирішувати проблеми їхнього застосування, що виникають. Крім того, наявною є концептуальна неузгодженість нормативно-правових актів, що приймаються із чинними.
Статтею 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та пунктом 18 Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року № 207 (далі – Правила реєстрації місця проживання) передбачено, що для реєстрації місця проживання особа або її представник подає органу реєстрації документ, до якого вносяться відомості про місце проживання (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист). Якщо дитина не досягла 16 років, подається свідоцтво про народження.
Разом з тим, 14 липня 2016 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України» (далі – Закон) (01 жовтня 2016 року Закон набрав чинності).
Метою Закону є уточнення переліку документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, з безконтактним електронним носієм або без такого, визначення правового статусу окремих категорій осіб, усунення правових прогалин в діючому правовому регулюванні, приведення Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» у відповідність із діючим законодавством та реаліями сьогодення.
Прийнятим Законом внесено зміни до низки законодавчих актів України, зокрема до Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», статтею 21 якого, зокрема, передбачено, що кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов'язаний отримати паспорт громадянина України.
Також в прикінцевих та перехідних положеннях Закону зазначено, що до приведення законодавства у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону, якщо інше не передбачено цим Законом.
Отже, пріоритетною нормою законодавства, якою мають керуватись органи реєстрації місця проживання під час реєстрації осіб, які не досягли 16-річного віку є стаття 21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».
Проте, з метою зменшення соціальної напруги та забезпечення якісного надання адміністративних послуг органи реєстрації місця проживання на рівні міста Києва здійснюють реєстрацію фізичних осіб, які не досягли 16-річного віку у порядку, встановленому Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та Правил реєстрації місця проживання, тобто при наявності свідоцтва про народження.
Про деякі питання, пов’язані із зарахуванням на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Положеннями статті 1 Житлового кодексу Української РСР (далі – ЖК України) встановлено, що громадяни України мають право на житло.
Відповідно до положень статті 34 ЖК України, громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, беруться на облік для одержання жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду та вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року № 470 (далі – Правила обліку громадян) було передбачено, що до заяви про взяття на квартирний облік додається, зокрема, довідка з місця проживання про склад сім’ї та прописку (форма № 3), видана організацією, яка здійснює експлуатацію жилого будинку або громадянином, який має у приватній власності жилий будинок.
23 листопада 2016 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 861 (набрала чинності 07 грудня 2016 року), якою внесено зміни у Правила обліку громадян:
- виключено форму довідки з місця проживання про склад сім'ї та прописку (форма № 3);
- встановлено, що для зарахування на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, до заяви про взяття на квартирний облік додаються, зокрема, довідки про реєстрацію місця проживання особи на кожного члена сім’ї, видані виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, сільським головою (у місті Києві – районними в місті Києві державними адміністраціями), за формою, встановленою в додатку 13 до Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року № 207.
Громадянин для отримання довідки про місце проживання особи звертається до відділу (Центру) надання адміністративних послуг Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації.
Проте, отримання зазначеної довідки для зарахування сім’ї на квартирний облік ускладнюється необхідністю звернень до відповідного органу реєстрації кожним членом сім’ї, оскільки інформація, що наявна у таких довідках містить конфіденційну інформацію та є інформацією з обмеженим доступом.
Разом з цим, Законом України «Про житловий фонд соціального призначення» встановлено, що соціально незахищеним верствам населення України із житлового фонду соціального призначення надається соціальне житло на підставі договору найму на певний строк.
Для зарахування на соціальний облік громадяни подають заяву про взяття громадянина на соціальний квартирний облік до якої додається, зокрема, довідка про місце проживання та склад сім’ї.
Відповідно до Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 682, довідка про місце проживання та склад сім’ї видається керівником організації, що здійснює управління житловим будинком.
Враховуючи те, що інформація про місце проживання/перебування громадян знаходиться у володінні Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації, формування інформації у довідці про місце проживання та склад сім'ї повинно відбуватись шляхом оперативного обміну відповідною інформацією між організацією, що здійснює управління будинком, та відділом з питань реєстрації місце проживання/перебування фізичних осіб Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації згідно заяв громадян, в тому числі щодо збору та обробки їх персональних даних для вчинення дій, пов’язаних з формуванням та видачею довідки.
З метою недопущення порушення прав та інтересів громадян, які мають право на отримання соціального житла, Оболонською районною в місті Києві державною адміністрацією видано розпорядження від 26 липня 2017 року № 432 «Про деякі питання, пов’язані з видачею довідки про місце проживання та склад сім’ї», яким доручено:
- комунальному підприємству «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району м. Києва», що віднесене до сфери управління Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації забезпечити оформлення та видачу довідки про місце проживання та склад сім’ї за формою згідно додатку 1 до Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 682;
- відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації забезпечити надання підприємствам, установам та організаціям, що здійснюють управління житловим фондом Оболонського району м. Києва, інформації необхідної для оформлення та видачі довідки про місце проживання та склад сім’ї.
Отже, для отримання довідки про місце проживання та склад сім’ї для зарахування на соціальний квартирний облік:
а) громадянин подає заяву про видачу довідки про місце проживання та склад сім’ї, якою, зокрема, надає згоду на збирання та обробку своїх персональних даних;
б) підприємства, установи та організації, що здійснюють управління житловим фондом Оболонського району м. Києва, звертаються до відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації для отримання інформації про місце проживання (реєстрацію) громадян;
в) на підставі отриманої інформації від відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації, підприємства, установи та організації формують та видають громадянам відповідну довідку.
В.о. начальника юридичного відділу Є.Палій