Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Оболонська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Право громадян на конституційну скаргу, передбачене новим Законом України «Про Конституційний Суд України»

Опубліковано 14 вересня 2017 року о 14:56

13 липня 2017 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про Конституційний Суд України» (набув чинності 03 серпня 2017 року), норми якого розширюють коло осіб, яким надається право звернення до Конституційного Суду, а також форм такого звернення.

Вказаний нормативно-правовий акт є складовою частиною судової реформи, яка спрямована на забезпечення права громадян України на справедливий суд.

Варто звернути увагу, що попереднім Законом України «Про Конституційний Суд України» від 16 жовтня 1996 року, ніяким чином не було передбачено участь громадян у конституційному провадженні, оскільки суб`єктами, які мали право звертатися до Конституційного Суду України, було визначено Президента України, Верховну Раду України, Кабінет Міністрів України,  Уповноваженого Верховної Ради України, не менше 45 народних депутатів, органи місцевого самоврядування, які могли звернутися до Конституційного Суду України у формі конституційного подання та конституційного звернення.

Новим Законом України «Про Конституційний суд України», окрім зазначених вище форм звернення, впроваджено ще одну форму звернення до Конституційного Суду України – конституційну скаргу, як додатковий механізм захисту прав і свобод.

Конституційною скаргою є подане до Суду письмове клопотання щодо перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) закону України (його окремих положень), що застосований в остаточному судовому рішенні у справі суб'єкта права на конституційну скаргу.

Суб'єктами права на конституційну скаргу можуть бути фізичні особи та юридичні особи приватного права особа, які вважають, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України (його окремі положення) суперечить Конституції України.

Разом з тим, юридичні особи публічного права не належать до суб'єктів права на конституційну скаргу.

Конституційну скаргу може бути подано, якщо остаточне судове рішення у справі особи набрало законної сили не раніше 30 вересня 2016 року.

Конституційна скарга щодо справи, остаточне судове рішення у якій набрало законної сили у період з 30 вересня 2016 року до 3 серпня 2017 року, може бути подана у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом.

У конституційній скарзі зазначаються:

1) прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) громадянина України, іноземця чи особи без громадянства, адреса зареєстрованого місця проживання особи (для іноземця чи особи без громадянства - місця перебування) або повна назва та місцезнаходження юридичної особи, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;

2) відомості про уповноважену особу, що діє від імені суб'єкта права на конституційну скаргу;

3) короткий виклад остаточного судового рішення, в якому було застосовано відповідні положення закону України;

4) опис перебігу розгляду відповідної справи в судах;

5) конкретні положення закону України, які належить перевірити на відповідність Конституції України, та конкретні положення Конституції України, на відповідність яким належить перевірити закон України;

6) обґрунтування тверджень щодо неконституційності закону України (його окремих положень) із зазначенням того, яке з гарантованих Конституцією України прав людини, на думку суб'єкта права на конституційну скаргу, зазнало порушення внаслідок застосування закону;

7) відомості про документи і матеріали, на які посилається суб'єкт права на конституційну скаргу, із наданням копій цих документів і матеріалів;

8) перелік документів і матеріалів, що додаються.

Конституційна скарга вважається прийнятною за умов її відповідності  вищевказаним вимогам та якщо:

1) вичерпано всі національні засоби юридичного захисту (за наявності ухваленого в порядку апеляційного перегляду судового рішення, яке набрало законної сили, а в разі передбаченої законом можливості касаційного оскарження - судового рішення, винесеного в порядку касаційного перегляду);

2) з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, у якому застосовано закон України (його окремі положення), сплинуло не більше трьох місяців.

Копія остаточного судового рішення у справі суб'єкта права на конституційну скаргу має бути засвідчена в установленому порядку судом, що його ухвалив.

Якщо конституційна скарга не буде відповідати встановленим законом вимогам, вона буде повернута суб`єкту права на конституційну скаргу, що, однак, не перешкоджає після усунення всіх недоліків повторно звернутися до Суду.

За результатами розгляду справ за конституційними скаргами Суд ухвалює рішення, яке є остаточним і не може бути оскарженим.

Щодо процедури виконання рішення Конституційного Суду України, то Суд у рішенні може встановити порядок і строки їх виконання, а також зобов'язати відповідні державні органи забезпечити контроль за виконанням рішення.

Крім того, Суд може вимагати від відповідних органів письмове підтвердження виконання рішення.

Разом з тим, положеннями Закону впроваджено інститут забезпечувальних наказів, який раніше був невідомий українському конституційному судочинству. Зокрема, передбачається, що при розгляді конституційної скарги Суд у виняткових випадках може вжити заходів щодо забезпечення конституційної скарги, видавши наказ. У свою чергу, підставою для забезпечення конституційної скарги є необхідність запобігти незворотнім наслідкам, що можуть настати у зв'язку з виконанням остаточного судового рішення. Відповідно способом забезпечення конституційної скарги є встановлення тимчасової заборони вчиняти певну дію.

Забезпечувальний наказ втрачає чинність з дня ухвалення рішення або винесення ухвали про припинення конституційного провадження у справі.

Тобто, забезпечувальний наказ як спосіб захисту прав осіб служить ще одним механізмом для ефективного дотримання прав, свобод та інтересів, передбачених законодавством України.

Варто також зазначити, що з метою надання експертної допомоги в конституційних провадженнях за конституційними скаргами, Законом тимчасово, до 01 січня 2020 року, введено посаду спеціального радника, для здійснення функцій якого може бути запрошено суддю іноземного органу конституційної юрисдикції у відставці або представника міжнародної міжурядової організації, які спеціалізуються на конституційному праві.

Заслуговує на увагу той факт, що станом на 08 вересня 2017 року, до Конституційного Суду України надійшло 184 конституційні скарги, що свідчить про актуальність запровадженої форми звернення та додаткову можливість захисту прав та свобод фізичних та юридичних осіб.

Думку щодо права на конституційну скаргу висловив також Президент України Петро Порошенко: «Якщо людина, пройшовши розгляд своєї справи в звичайних судах, вважає, що закон, який був застосований при ухваленні рішення щодо неї, є неконституційним, то вона не має більше шукати народних депутатів чи Президента. Вона отримає нарешті право безпосередньо звернутися до Конституційного суду з конституційною скаргою. І суд має розглянути і винести відповідне рішення».

Підсумовуючи викладене, за умови дотримання принципів законності та верховенства права, конституційна скарга може стати ефективним інструментом для захисту прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб. 

  

За інформацією юридичного відділу


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux